Na początku grudnia nasi studenci zawitali w Warszawie. Najpierw poznali historię firmy Lot AMS, możliwości obsługowe oraz dowiedzieli się jakie wymagania trzeba spełnić aby zostać licencjonowanym mechanikiem lotniczym.
Studenci mieli możliwość zobaczenia z bliska brazylijski samolot Embraer 190, który był w trakcie tzw. obsługi ciężkiej. Podczas wizyty mogli zapoznać się z budową silnika odrzutowego CF34 zamontowanego na tym samolocie.
Studenci zaznajomili się ze szczegółami działania nowoczesnego dwuwałowego, dwuprzepływowego silnika odrzutowego oraz działaniem poszczególnych elementów zabudowanych na silniku min. skomplikowanej przekładni tzw. skrzynki napędu AGB - Accessory Gear Box czy też prądnicy IDG - Integrated Drive Generator napędzanej właśnie przez AGB. Z dużym zaciekawieniem studenci słuchali na temat serca silnika tzw. FADEC, który nie tylko steruje pracą silnika jak również ciągle "komunikuje" się z większością układów i instalacji na samolocie aby każdy lot był bezpieczny.
Nowoczesne samoloty to nie tylko silniki. Studenci mogli zobaczyć jak wygląda wnętrze samolotu pozbawione podłóg, ścianek, czy też podsufitek. Była to idealna okazja do poznania samej konstrukcji płatowca m. in. wręg, podłużnic, poszycia etc.
Kolejnym ważnym tematem omówionym podczas wizyty był układ odpowiedzialny za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w kabinie oraz klimatyzacje, którego ważna częścią są Cooling Packs potocznie zwane przez mechaników "paczkami". Obecne samoloty oprócz rozbudowanych układów mechanicznych są bardzo skomplikowane pod względem elektrycznym (od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów przewodów elektrycznych w zależności od samolotu) oraz awionicznym, o czym mogli się przekonać na przykładzie układów służących do pomiarów ciśnień statycznych, dynamicznych, pomiaru temperatury powietrza otaczającego samolot czy tez układu ostrzegającego przed możliwością wystąpienia oblodzenia.
Uwagę studentów przykuło również podwozie samolotu wraz z zespołami hamulcowymi. Następnym przedstawionym samolotem był Boeing 737, najliczniej produkowany samolot pasażerski z silnikami odrzutowymi. Ostatnim, najbardziej oczekiwanym, samolotem był Boeing B787 Dreamliner, również w trakcie przeglądu, a więc bez części owiewek aerodynamicznych. Dzięki temu silnik General Electric GEnx-1B stopniem złożoności i rozmiarem wprawiał w osłupienie. Podobnie jak przy poprzednikach tak i tym razem omówione zostały poszczególne elementy mechaniczne, elektryczne, budowa kabiny pasażerskiej.
✅ Zwieńczeniem prezentacji Dreamliner’a było wejście na pokład i zajęcie miejsca przewidzianego dla pilotów za jego sterami, gdzie studenci zostali zapoznani jak steruje się samolotem i kontroluje parametry w locie.
Studentów oprowadzał zastępca Szefa Służby Obsługi Bazowej, absolwent Politechniki Poznańskiej Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Pan Wojciech Nowak.