Pracownicy Wydziału Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki Politechniki Poznańskiej prowadzą prace zmierzające do wdrożenia opracowanego w ramach projektu "Zaawansowany system wspomagania kierowcy do wykonywania precyzyjnych manewrów autobusami miejskimi jednoczłonowymi i przegubowymi" systemu wspomagania kierowców autobusów elektrycznych podczas dokowania do ładowarek umieszczonych na przystankach lub pętlach autobusowych. Projekt finansowany w ramach programu Regionalne Agendy Naukowo-Badawcze przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (POIR 04.01.02-00-0081/17) realizowany był w latach 2018-2021 przez Instytut Robotyki i Inteligencji Maszynowej oraz Instytut Automatyki i Robotyki wraz z firmą Solaris Bus & Coach, wiodącym producentem autobusów elektrycznych. Obecnie, w ramach okresu trwałości projektu realizowane są badania pozwalające ocenić zasadność wdrożenia takiego systemu wspomagania kierowców w warunkach rzeczywistej eksploatacji autobusów miejskich. Partnerem w tych badaniach jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Poznaniu, które udostępniło autobus, wyposażony przez firmę Solaris w odpowiednie sensory i komputer pokładowy oraz interfejs dla kierowcy. MPK Poznań wdraża flotę nowoczesnych, bezemisyjnych autobusów miejskich, dysponuje ładowarkami w kilku lokalizacjach i testuje rozwiązania mogące ułatwić pracę kierowców.

